Jak prodloužit životnost motoru: Význam vložek pro pohonný systém
Správná činnost motoru je jedním ze základních faktorů zajišťujících efektivitu strojů pro zemní práce, jako jsou bagry, minibagry, buldozery, čelní nakladače a sklápěče, které jsou obvykle vystaveny intenzivnímu provozu. Správný výběr a pečlivá údržba motorových komponentů může prodloužit životnost strojů, snížit náklady na servis a zvýšit produktivitu díky kratším prostojům. V tomto článku je ukázáno, jak a proč mohou válcové vložky významně přispět ke kvalitě provozu motoru.
Druhy vložek válců a jejich výhody

Vložky jsou válcové komponenty schopné udržet tenkou vrstvu oleje na vnitřním povrchu. Po vložení do bloku motoru jej chrání před opotřebením a klouzáním pístů. Bloky motorů průmyslových strojů, na rozdíl od méně náročných aplikací, obvykle používají válcové vložky a neumožňují pístům pohybovat se v přímém kontaktu se stěnami bloku motoru.
Existují dva hlavní druhy vložek. První typ nemá přímý kontakt se stěnou válce bloku motoru a vloženka je omývána proudem chladicí kapaliny. Z tohoto důvodu se nazývají „mokré“. Druhý typ je znám jako „suché“ vloženky a jsou to tenké vložky namontované uvnitř bloku motoru s vnější stěnou v přímém kontaktu se stěnou válce bloku motoru. Výrobci motorů používají vložené válcové vložky kvůli výhodám tohoto systému, přičemž hlavními důvody jsou:
- Vyšší odolnost – výroba vložek odděleně od bloku motoru umožňuje použití speciálních materiálů s vyšším výkonem než ty, které byly použity pro samotný blok. Vložky jsou obvykle vyrobeny ze speciálních slitin litiny obsahujících prvky s přirozenými mazacími vlastnostmi, jako je grafit. Přidávají se další složky, jako chrom, vanad a molybden, aby byla zajištěna odolnost proti korozi a opotřebení způsobenému vysokými teplotami. Snazší údržba – opotřebované vložky lze vyměnit snadněji než celý blok válců.
- Vyšší tepelná vodivost – při provozních teplotách se vložky zahřívají více než válce a musí mít možnost rozšiřovat se jak do průměru, tak do délky. Pokud by byly odlity společně s válci, vzniklé tepelné namáhání by bylo dostatečně velké, aby materiál praskl.
- Menší riziko vad – čím složitější odlitky, tím obtížnější je získat dokonale rovné povrchy s nízkými zbytkovými napětími.
Vlastnosti válcových vložek motoru nezbytné k dosažení vysokého výkonu
Vložky jsou vystaveny mnoha druhům zatížení:
- mechanickému, způsobenému spalovacím tlakem;
- tepelnému, způsobenému vysokými teplotami spalovacího procesu;
- opotřebení, ze tří hlavních faktorů:
- abrazivita, která závisí na účinnosti vzduchových a olejových filtrů,
- koroze způsobená vedlejšími produkty spalování,
- tření nebo zadírání způsobené špatným mazáním.
PAMATUJTE
Volba a správné použití válcových vložek ITR může výrazně prodloužit životnost a zlepšit výkon dieselových motorů ve strojích pro zemní práce.
Z těchto všech důvodů je výrobní proces těchto komponentů velmi důležitý a jejich konstrukce musí splňovat přesné specifikace, aby chránila motor a prodloužila jeho životnost. Zahrnují:
- vysokou odolnost a antikorozní vlastnosti,
- nízké tření,
- vysokou přesnost.
Základní vlastností vložek, která snižuje tření a prodlužuje životnost motoru, je křížový vzor drážek na vnitřní stěně. Tento povrch udržuje správné množství oleje na vnitřní stěně vložky, což zajišťuje dostatečné mazání v místě styku pístních kroužků s vložkou. Správný úhel křížení drážek je obecně odhadován na přibližně 45°, protože podporuje rovnoměrné mazání a v důsledku toho prodlužuje životnost povrchu. Existují však případy, kdy jsou pro určité materiály a způsoby použití vytvářeny různé úhly. Nakonec dalšími faktory, které pomáhají zvýšit odolnost a omezují opotřebení povrchu vložky, je válcování příruby a antikorozní úprava vnější stěny.
Správná montáž vložek uvnitř válců motoru
Níže jsou uvedeny hlavní kroky správné montáže vložek uvnitř válců spolu s několika opatřeními a technikami, jak se vyhnout poruchám a předčasnému opotřebení.
Důkladně vyčistěte blok válců, protože zachycená nečistota může způsobit prasknutí příruby.

Zkontrolujte, zda nejsou přítomny otřepy nebo vyčnívající materiály, a odstraňte je, abyste předešli problémům s těsněním.

Vložte vložky do bloku válců bez těsnění nebo jiných výplní a zkontrolujte, zda příruba správně vyčnívá, případně ji otáčejte, dokud nenajdete správnou polohu.

Když je poloha vložky správná, vyjměte ji po označení zarovnávacích značek na vložce a bloku válců, aby ji bylo možné znovu vložit do stejné polohy.
UPOZORNĚNÍ
Nesprávná montáž válcových vložek může vést k vážnému poškození motoru a zvýšení nákladů na údržbu.

Nasaďte těsnění tak, aby nedošlo k jeho zkroucení, které by mohlo způsobit deformaci vložky, vznik tření nebo snížení vůle mezi pístem a vložkou. Mnoho montérů doporučuje těsnění před montáží namazat, aby se proces usnadnil. Správnou metodou je však namontovat těsnění „nasucho“ a vložit kulatou tyč, například šroubovák, a posouvat ji po celém obvodu těsnění, aby se zajistilo jeho rovnoměrné dosednutí. Teprve nyní je vhodné namazat jednotlivé prvky.

Ponořte těsnění do čistého oleje SAE 30. Nasuňte jej na vložku, kterou je třeba vložit do bloku válců bezprostředně před rozšířením těsnění.

Zkontrolujte, zda je referenční značka na dříve připravené vložce zarovnána se značkou na bloku. Použijte speciální nástroj k zatlačení vložky na místo.

Opakujte stejné kroky pro všechny vložky.
Válcové vložky ITR USCO
Volba a správné použití i jen jednoho malého komponentu může mít zásadní význam pro výkon a životnost strojů pro zemní práce. Proto je tak důležité najít spolehlivého a kompetentního partnera. Glimat nabízí širokou škálu vložek s průměry od 94 mm do 170 mm pro Caterpillar, Komatsu, Volvo, Hitachi a JCB. Kontaktujte náš personál pro více informací o nejvhodnějším typu a materiálech pro vaše aplikace.
Druhy vložek válců a jejich výhody
| Druh válcové vložky | Popis | Výhody |
|---|---|---|
| Mokré válcové vložky | Vložky v kontaktu s chladicí kapalinou, montované přímo do bloku motoru. | – Lepší chlazení<br>– Vysoká odolnost proti korozi a opotřebení<br>– Vysoká tepelná vodivost |
| Suché válcové vložky | Tenké vložky montované uvnitř bloku motoru, bez přímého kontaktu s chladicí kapalinou. | – Odolnost vůči vysokým teplotám<br>– Možnost snadné výměny<br>– Nižší riziko slévárenských vad |




