Náklady spojené s podvozkem tvoří značnou část celkových provozních nákladů pásových vozidel, a to až 50 % celkových nákladů na údržbu během celé životnosti stroje. Děje se tak proto, že podvozek je vystaven vysokému zatížení a vnějším faktorům během používání, které časem opotřebovávají jednotlivé prvky. Podvozek s nízkou účinností nejenže snižuje výkon stroje, ale také představuje riziko poškození dalších komponentů, což výrazně snižuje produktivitu a zvyšuje náklady. Stejně jako všechny ostatní klíčové prvky vyžaduje podvozek správnou péči a správné postupy, aby se prodloužila jeho životnost, zpomalilo opotřebení a výrazně se snížily náklady na údržbu.
Způsoby rozpoznávání opotřebení podvozku stavebních strojů
Jak lze definovat opotřebení a jaké jsou hlavní faktory, které na něj působí? Existuje mnoho definic tohoto jevu. Americká společnost pro zkoušení a materiály (ASTM) definuje opotřebení jako mechanickou ztrátu materiálu, která nastává v důsledku kontaktu mezi dvěma povrchy. Obecně a příkladmo můžeme hovořit o:
- Adhezivní opotřebení, vyplývající z interakce drsností mezi dvěma styčnými povrchy, které generují značnou adhezivní sílu, jež nakonec vede k místnímu svaření drsností a následnému prasknutí a uvolnění malých částic.
- Abrazivní opotřebení, které nastává, když vnější částice nebo drsný tvrdý povrch kloužou po relativně měkkém povrchu.
- Únavové opotřebení je výsledkem tvorby trhlin a dutin v pevných styčných površích, zesílených nepřetržitým proměnným zatížením.
- Fretting je způsobeno neustálým cyklickým třením s malou amplitudou mezi dvěma povrchy.
- Eroze opotřebení je způsobena rychlým prouděním částic nebo kapalin po površích.
- Koroze a oxidační opotřebení nastávají jako kombinovaný účinek chemického a mechanického působení.
PAMATUJTE
Vyhýbání se nadměrné rychlosti při práci pásových strojů výrazně snižuje opotřebení podvozku a snižuje náklady na údržbu.
Opotřebení podvozku je způsobeno hlavně prvními dvěma body na seznamu a může být ještě zhoršeno třemi dalšími hlavními faktory, které naštěstí dokážeme řídit a kontrolovat. Jsou to:
- Špatné návyky při používání stroje, zejména nadměrná rychlost
- Zatížení
- Přítomnost vnějších abrazivních materiálů
V článku se zaměříme na první faktor, tedy špatné návyky obsluhy při používání pásových strojů, zejména ve vztahu k rychlosti, i když zatížení hraje v těchto návycích stejně významnou roli.
7 typických chyb, kterým je třeba se vyhnout při používání pásových strojů za účelem snížení opotřebení podvozku
Postupem času se prvky podvozku vozidel s ocelovými pásy nebo gumovými pásy opotřebovávají. Existují však způsoby, jak tento nevyhnutelný proces omezit, včetně správného každodenního řízení stroje a podvozku. Zdokonalování provozních technik umožňuje odstranit špatné návyky, které způsobují poruchy, dodatečné náklady a nižší produktivitu. Níže je uvedeno 7 nejčastějších chyb při používání pásových strojů, které je třeba korigovat, aby se prodloužila životnost podvozku zpomalením procesu opotřebení, který však zůstává nevyhnutelný.
1. Vysoké rychlosti při jízdě vpřed a vzad
Někdy je práce ve vysoké rychlosti výhodná, ale tento zvyk urychluje opotřebení podvozku a jeho jednotlivých prvků, jako jsou články, tuleje, kladky, hnací kolo a napínací kola. Obecně platí, že práce s plným zatížením při nízké rychlosti je lepší než práce s polovičním zatížením při vyšší rychlosti. I když to nemusí být zřejmé, první přístup umožňuje rychlejší dokončení práce, šetří palivo a předchází předčasnému opotřebení podvozku. Jízda vzad může být nebezpečná jak při vysokých, tak při nízkých rychlostech. Zpětná jízda urychluje opotřebení pouzder a hnacích kol, a proto se doporučuje couvat pouze tehdy, když je to opravdu nutné, na krátké vzdálenosti a nikdy nepřekračovat přiměřenou rychlost.
2. Zbytečné pohyby
Někteří operátoři mají tendenci používat pásová vozidla mimo pracovní oblast, například během obědové přestávky. To urychluje opotřebení podvozku na úkor produktivity a zároveň způsobuje plýtvání palivem. V případě pohybů nesouvisejících s prací je dobrou praxí využívat jiné, vhodnější způsoby dopravy.
3. Prudké řízení
Otáčení pásového stroje protiběžně urychluje opotřebení prvků podvozku a zároveň generuje velká neproduktivní zatížení, která tento jev ještě více zhoršují. Doporučuje se vyhnout se této technice, pokud to nevyžadují pracovní podmínky: obvykle prudké manévry téměř nikdy nejsou nutné. Nejlepší metodou otáčení je postupné natáčení stroje při pohybu vpřed nebo vzad. Postupné zatáčky se provádějí snadněji, snižují maximální zatížení a opotřebení podvozku na minimum a zároveň omezují potenciální poškození způsobené poruchou dotyčných částí.
POZOR
Prudké řízení pásového stroje urychluje opotřebení podvozku a může vést k vážnému poškození.
4. Neustálé otáčení stejným směrem
Opotřebení stroje je dříve či později nevyhnutelné, ale věnování pozornosti způsobu otáčení stroje může toto opotřebení vyrovnat. Pokud budete vždy zatáčet stejným směrem, prvky podvozku na jedné straně se opotřebují dříve než na druhé: například častější otáčení doleva způsobí, že se pravá strana opotřebuje jako první. Pokud je to možné, měl by být stroj nastaven tak, aby se občas mohl otáčet v různých směrech. Toto jsou typické chyby při používání buldozerů.
5. Nesprávné použití radlice buldozeru
Aby bylo možné efektivně posouvat buldozer s plným zatížením, je důležité během jízdy sledovat polohu přední radlice. Pokud zůstane příliš strmě nakloněná směrem k podkladu, bude pokračovat v tlačení i tehdy, když to již není nutné. Nesprávné nastavení radlice ztěžuje pohyb stroje, spotřebovává mnoho energie při omezeném efektu a vytváří nadměrné zatížení, což hrozí poškozením také radlice. Zároveň dochází k prokluzu podvozku, což způsobuje opotřebení bez odpovídajícího nárůstu produktivity, a časem ničí jeho části. Nejefektivnější metodou je kopat pouze do plného zatížení přední radlice a poté ji zvednout vzhledem k zemi, aby stroj mohl pracovat snadněji.
6. Nesprávný úhel trhače
Prokluz nastává i při trhání. Když trhač začne pronikat do půdy, zadní část stroje se zvedne, což způsobí nerovnováhu. Udržování tohoto sklonu je špatným zvykem, který vytváří nadměrnou sílu na přední části stroje, včetně přední části podvozku. Po proniknutí do zeminy je nutné nastavit trhač do pracovního úhlu, aby se hmotnost rozložila rovnoměrněji, což umožní stroji správně postupovat a prodlouží životnost podvozku.
Typická chyba při používání rypadel
7. Pohyb ve směru hnacího kola
Správná jízda stroje vpřed je s umístěním hnacího kola podvozku vždy vzadu. Je třeba se vyhnout jízdě s otočenou kabinou směrem k hnacímu kolu. Rypadlo je schopné pohybovat se v této nesprávné jízdní poloze, ale podvozek se fakticky otáčí vzad, čímž se zbytečně přetěžují jeho prvky. Jízda vzad by měla být co nejvíce omezena, protože urychluje opotřebení podvozku a generuje vyšší náklady na údržbu.
V dalším článku se podrobně zaměříme na zbývající dva faktory, zatížení a přítomnost vnějších abrazivních látek, které ještě přímoji ovlivňují opotřebení podvozku.
Typy opotřebení podvozku a obslužné chyby ovlivňující opotřebení
| Typ opotřebení | Popis | Obslužné chyby |
|---|---|---|
| Adhezivní opotřebení | Vyplývající z interakce drsností mezi povrchy, vedoucí k prasklinám a uvolňování částic. | Nadměrná rychlost, prudké řízení. |
| Abrazivní opotřebení | Nastává, když tvrdý povrch klouže po měkkém. | Špatné návyky obsluhy, zbytečné pohyby. |
| Únavové opotřebení | Tvorba prasklin a dutin ve styčných površích pod vlivem proměnného zatížení. | Zatížení, špatné provozní techniky. |
| Fretting | Cyklické tření s malou amplitudou mezi povrchy. | Nesprávné nastavení trhače. |
| Eroze opotřebení | Způsobené rychlým prouděním částic nebo kapalin po površích. | Nesprávné použití radlice buldozeru. |
| Koroze a oxidační opotřebení | Kombinovaný účinek chemického a mechanického působení. | Špatné návyky údržby. |







