Z tohoto článku se dozvíte:
- Procedury, kterých je třeba dodržovat pro rychlou a bezpečnou výměnu starých koncových pohonů
- Výměna koncového pohonu
- Kontroly požadované před instalací nové hlavní převodovky
- Montáž nového koncového pohonu
- Možné konfigurace přípojek hlavní převodovky ITR
- Kontrola hydraulické kapaliny před spuštěním koncového pohonu
- Klíčové etapy výměny koncového pohonu a nezbytné kontroly
Procedury, kterých je třeba dodržovat pro rychlou a bezpečnou výměnu starých koncových pohonů
Oprava koncového pohonu je dlouhá, složitá a nákladná operace. V případě poruch nebo opotřebení je často nejlepší volbou výměna za nový koncový pohon: postup je jednodušší a levnější a také výrazně zkracuje prostoje stroje.
Podívejme se podrobně, jak vyměnit planetové převodovky, které se obvykle montují do strojů s hydrostatickým pohonem, včetně mnoha strojů s pásovým podvozkem.
Výměna koncového pohonu
Po určení příčiny poruchy, závady nebo typu opotřebení lze koncový pohon vyměnit, a to zahájením následujících demontážních kroků:
- Sundejte hnací řetěz.
- Pokud plánujete znovu použít hnací kolo nebo jej demontovat ze staré hlavní převodovky, proveďte to nyní, když je převodovka stále namontována na stroji.
- Sundejte kryt chránící koncový pohon z vnitřku skříně stroje.
- Povolte šrouby upevňující koncový pohon ke stroji (bez jejich úplného odšroubování).
- Opatrně zajistěte koncový pohon popruhem s odpovídající pevností, aby nedošlo k jeho pádu. Připojte závěs k navijáku tak, aby závěs podpíral koncový pohon během demontáže.
- Označte hydraulické hadice, abyste je mohli snadno identifikovat při montáži nového zařízení.
- Utěsněte hadice: je to velmi důležité, aby nedošlo ke kontaminaci hydraulického systému!
- Před přechodem k dalšímu kroku se ujistěte, že před koncovým pohonem na straně hnacího kola nikdo nestojí.
- Vyšroubujte upevňovací šrouby koncového pohonu uvnitř stroje.
- Začněte vyjímat hlavní převodovku.
- Pokud je koncový pohon zaseknutý uvnitř podvozku, použijte páku na straně ozubeného kola dole: tím se zabrání zaseknutí kvůli jeho hmotnosti.

Kontroly požadované před instalací nové hlavní převodovky
Vyhněte se kontaminaci systému
Je nezbytné odstranit veškeré nečistoty a bláto z oblasti, kde bude namontován nový koncový pohon, se zvláštní pozorností na hydraulické hadice. Je třeba uvolnit malé množství kapaliny, aby se odstranily částice, které se mohly dostat do hadic při demontáži staré převodovky. Je také důležité provést čisticí cyklus okruhu pomocí sady filtrů (postačí filtr 100 bar 10 mikronů). Čištění se provádí vytvořením průtokové smyčky mezi dvěma hlavními výstupními a zpětnými porty a současným propojením pilotní linie druhé rychlosti s vypouštěcí linií. Po připojení tohoto systému spusťte motor v obou směrech asi na dvacet minut.
Na konci čisticí procedury je nutná výměna hydraulických filtrů. Ty by se měly následně měnit každých 1000 provozních hodin.
Zkontrolujte hladinu hydraulické kapaliny
Po demontáži staré převodovky a spuštění čisticího cyklu je nezbytné zkontrolovat hladinu hydraulické kapaliny. Pokud je pod minimem, doplňte ji na správnou úroveň, přibližně do poloviny mezi značkami minima a maxima. V případě potřeby se seznamte s návodem výrobce stroje. Dávejte pozor, abyste nemíchali různé druhy hydraulických kapalin!
PAMATUJTE
Před montáží nového koncového pohonu se vždy ujistěte, že hydraulické hadice jsou čisté a správně připojené, abyste zabránili poškození systému a zajistili bezpečný provoz stroje.
Montáž nového koncového pohonu
Po všech kontrolách lze nový koncový pohon namontovat následujícím způsobem:
- Připevněte závěs s dostatečnou pevností k nové převodovce.
- Opakujte postup vyjímání v opačném pořadí (od 11 do 1).
- Připojte hlavní výstupní a zpětné linie (s největším průměrem) vycházející z řídicího ventilu.
- Umístěte zbývající hadice do dostatečně velké nádoby, aby pojala kapalinu, která může vytéct během dalších instalačních kroků.
- Spusťte hydraulický motor v klidovém režimu, se strojem zvednutým nad zemí, a pracujte s velmi nízkou rychlostí.
- Zapněte druhou rychlost stroje a určete, která linie uvolňuje kapalinu do nádoby.
- Připojte tuto linii ke dvěma pilotním portům rychlosti.
- Pokud má stroj pouze jednu rychlost, je nutné vytvořit obtok pomocí spojovací hadice mezi druhým portem rychlosti a vypouštěcím portem umístěným směrem dolů, v závislosti na straně stroje, kde je koncový pohon instalován.
Poznámka: vždy zkontrolujte, zda jsou hydraulické hadice správně připojeny! Nesprávné připojení může způsobit poškození hydraulického motoru. U některých strojů je snadné zaměnit přípojku druhé rychlosti s vypouštěcími konektory (viz následující odstavec). Je také obtížné určit, kterou linii připojit ke kterému portu. Proto je v této fázi nutná velká opatrnost a ověření doporučených označení. V případě pochybností je vhodné obrátit se na odborníka.
Možné konfigurace přípojek hlavní převodovky ITR
Výstupní a zpětné porty (ZELENÉ):
Obvykle označené jako A a B, jsou to hlavní vstupní a výstupní linie a bývají větší než ostatní, aby umožnily větší průtok hydraulické kapaliny. V některých případech jsou to jediné porty přítomné na koncovém kolektoru. Pokud má koncový pohon čtyři porty, A a B se nacházejí centrálně na zadním kolektoru.
Vypouštěcí porty (MODRÉ):
Většina moderních koncových pohonů má dva vypouštěcí porty, obvykle umístěné podél dvou hlavních portů. Jsou konvenčně označeny jako C1 a C2. Polohu vypouštěcího nátrubku lze vybrat uzavřením jednoho ze dvou zátkou. Pro odvzdušnění použijte nejvýše položený a spodní uzavřete záslepkou. Je důležité věnovat pozornost umístění vypouštěcí zátky. Koncové pohony jsou dodávány s jedním vypouštěcím otvorem uzavřeným kovovou zátkou a druhým plastovou. To však neznamená, že jde o správnou montážní konfiguraci: v závislosti na straně, na které je převodovka namontována, může být nutné obrátit polohu vypouštěcí přípojky. Nesprávné připojení odtokové linie může způsobit poruchu.
Upozornění: v některých případech jsou modré porty umístěny centrálně, nikoli vedle hlavních zelených portů! Je zásadní nikdy nepřipojovat hlavní linie k modrým portům. Tato chyba by způsobila mechanickou a hydraulickou poruchu a také vytvořila nebezpečnou situaci pro obsluhu.
Rychlostní port (ČERVENÝ):
Obvykle je pilotní port rychlosti nejmenší v koncovém pohonu. V závislosti na modelu může být umístěn vpředu, na boku nebo vzadu.
UPOZORNĚNÍ
Nesprávné připojení hydraulických hadic může způsobit vážné mechanické a hydraulické poškození a vytvořit nebezpečnou situaci pro obsluhu.
Níže jsou uvedeny některé typické konfigurace portů v našich koncových pohonech:
Kontrola hydraulické kapaliny před spuštěním koncového pohonu
Před spuštěním nově namontovaného koncového pohonu je třeba znovu zkontrolovat hladinu hydraulické kapaliny. Únik mohl nastat během demontážních a montážních postupů. V případě potřeby doplňte na požadovanou úroveň.
Upozornění! Je důležité vyměnit hydraulickou kapalinu přibližně po 100 provozních hodinách nového motoru. Čistá, nekontaminovaná hydraulická kapalina je vždy nezbytná pro správný provoz hydraulického motoru a měla by být měněna každých 500 hodin provozu.
Postup výměny hydraulické kapaliny je následující:
- Vypusťte kapalinu, když je koncový pohon horký, otočením tak, aby jedna z matic směřovala dolů.
- Sundejte obě zátky a nechte kapalinu vytéct. Pokud je hladina příliš vysoká, může to naznačovat možnou závadu (viz průvodce odstraňováním problémů).
- Když tok hydraulické kapaliny ustane, je koncový pohon připraven k doplnění.
- Nastavte jeden z plnicích otvorů směrem nahoru.
- Doplňte koncový pohon odpovídajícím množstvím hydraulické kapaliny.
- Nasaďte zátky zpět. Nyní připojte manometr k okruhu a změřte tlak hydraulické kapaliny, ověřte, zda jsou dodrženy specifikace výrobce. Po všech připojeních a nezbytných kontrolách lze koncový pohon spustit k jízdě vpřed nebo vzad, přičemž motor běží na minimální rychlosti, abyste ověřili správnou funkci.
Koncové pohony splňující různorodé požadavky uživatelů
**Glimat dodává koncové pohony nebo samostatné redukční převodovky vynikající kvality za výhodnou cenu, s možností individuálních řešení a záměnnosti, pro stroje od 0,5 do 50 tun. Kontaktujte nás a seznamte se s kompletní nabídkou.
Klíčové etapy výměny koncového pohonu a nezbytné kontroly
| Etapa | Popis |
|---|---|
| 1. Demontáž starých koncových pohonů | Sundejte hnací řetěz, povolte upevňovací šrouby, zajistěte koncový pohon a vyjměte převodovku. |
| 2. Čištění systému | Odstraňte nečistoty z oblasti montáže, vyčistěte hydraulické hadice, proveďte čisticí cyklus. |
| 3. Kontrola kapalin | Zkontrolujte hladinu hydraulické kapaliny, v případě potřeby doplňte. |
| 4. Montáž nových koncových pohonů | Nainstalujte novou převodovku, připojte hadice, zkontrolujte správnost připojení. |
| 5. Ověření správné funkce | Spusťte hydraulický motor na minimální rychlosti, zkontrolujte funkčnost převodovky. |



