Použití gumového pásu je šetrnější k životnímu prostředí než použití ocelového pásu. Zvýšená mobilita, snížené vibrace a minimalizovaný hluk, které přispívají k pohodlí obsluhy, umožňují maximální efektivitu provozu. Gumové pásy se vyznačují nejlepší provozní stabilitou. Používají se v mnoha zemědělských a průmyslových strojích, jako jsou minirypadla, rypadla, kombajny a traktory.

Na druhou stranu gumové podložky na desky, které lze snadno namontovat na ocelové pásy, jsou jak funkční, tak efektivní.

Výhody

  • Menší poškození povrchu země – při práci na asfaltu nebo betonu dochází k menšímu poškození povrchu než v případě ocelových pásů.
  • Nízká úroveň vibrací a hluku – správně přizpůsobené prohnutí pásu efektivně redukuje hluk a vibrace. V kombinaci s pružností produktu to prodlužuje životnost stroje a zároveň snižuje únavu obsluhy.
  • Nízká přítlačná síla – nízký tlak má pozitivní vliv na komfort řízení vozidla na měkkém povrchu, jako je písek nebo mokrá půda.
  • Snížená hmotnost stroje – nižší hmotnost v případě použití gumového pásu znamená nižší celkovou hmotnost stroje, což zvyšuje maximální rychlost vozidla.
  • Dodatečné provozní schopnosti – pásy mají vlastnost dvojitého tažení ve srovnání se strojem se stejnou hmotností, ale s kolovým podvozkem. Tato přidaná vlastnost umožňuje lepší ovladatelnost při nízké i vysoké rychlosti a také dodatečnou tažnou kapacitu.

PAMATUJTE
Správné napnutí gumového pásu výrazně prodlužuje jeho životnost a zlepšuje výkon stroje.

Konstrukce

  • Povrch z gumy – vyrobený ze směsi přírodní a syntetické gumy, která má protiskluzové a elastické vlastnosti. Na blátivém povrchu se nelepí na zem. Na tvrdších površích vnější pogumování minimalizuje hluk a vibrace.
  • Kovové jádro – samo se spojuje s hnacím kolem a zabraňuje sklouznutí gumového pásu z kola. Používáme speciální systém spojení k dosažení silného spojení kovového jádra s gumovým povrchem.
  • Ocelové kordy – s ohledem na hmotnost stroje a jeho nosnost se rozhoduje o počtu a síle ocelového lana probíhajícího podél pásu, což dohromady určuje celkovou pevnost gumového pásu.

Průvodce možnými problémy

1. Povrch/hrana pásu je rozřezaná nebo roztržená. 

Pravděpodobné příčiny

  • Nadměrný vnější tlak poškozuje kovové lano gumového pásu.
  • Pokud není pás správně napnutý, může dojít k deformaci. Při nadměrném vnějším tlaku se pojezdové kolo a hnací kolo mohou posunout směrem k centrální desce a zvýšit tlak na kovové lano. Když se kameny nebo jiné látky dostanou k lanu, tlak se přenáší na napínací kolo, pojezdové kolo a hnací kolo. Náhlý obrat stroje a nadměrný tlak mohou poškodit kovové lano.
  • Koroze kovového lana způsobená rýhami.
  • Když se do rýh pásu dostane vlhkost (např. skrze ostré kameny), proniká k lanu a způsobuje jeho korozi.

Doporučená opatření

  • Vyhýbejte se jízdě po površích s ostrými rýhami nebo nerovnostmi.
  • Pokud je to možné, nejezděte na dlouhé vzdálenosti po asfaltu nebo betonu, protože to způsobuje vysoké tření. Doporučuje se transport na nákladním vozidle.
  • Ujistěte se, že pás je správně napnutý. Po použití odstraňte nečistoty, jako je bláto z rámu a pásu.

2. Poškození kovového lana pásu

Pravděpodobné příčiny

  • Nadměrný vnější tlak poškozuje kovové lano gumového pásu.
  • Pokud není pás správně napnutý, může dojít k deformaci. Při nadměrném vnějším tlaku se pojezdové kolo a hnací kolo mohou posunout směrem k centrální desce a zvýšit tlak na kovové lano. Když se kameny nebo jiné látky dostanou k lanu, tlak se přenáší na napínací kolo, pojezdové kolo a hnací kolo. Náhlý obrat stroje a nadměrný tlak mohou poškodit kovové lano.
  • Koroze kovového lana způsobená rýhami.
  • Když se do rýh pásu dostane vlhkost (např. skrze ostré kameny), proniká k lanu a způsobuje jeho korozi.

Doporučená opatření

  • Pravidelně kontrolujte napnutí gumového pásu a udržujte ho.
  • Vyhýbejte se povrchům s množstvím kamenů a jinými škodlivými faktory, minimalizujte opotřebení pásu pomalou jízdou.
  • Vyhýbejte se prudkým obratům, zatáčejte pod širokým úhlem.

3. Ulomení kovových vložek / vypadávání článků pásu

Pravděpodobné příčiny

  • Vzniká v důsledku nadměrné vnější síly. Pokud není gumový pás správně napnutý, při otáčení a změně polohy se nadměrný tlak hromadí nad napínacím kolem nebo centrální deskou, což způsobuje poškození pásu. Dalším příkladem nadměrné síly je poškození hnacího kola (např. ulomený zub), kdy se tlak koncentruje na kovové jádro pásu a poškozuje ho.
  • Dochází také v důsledku koroze. Kovová vložka je připevněna k gumovému pásu pomocí pojiva. Toto pojivo je však oslabováno chemikáliemi, kompostem/omítkou nebo solí. Po dlouhodobém používání se může kovové jádro poškodit.

Doporučená opatření

  • Kontrolujte napnutí pásu každých 50 mth. Správné napnutí může prodloužit životní cyklus produktu.
  • Ujistěte se, že obsluha provádí pomalé a široké obraty stroje.
  • Při jízdě po kamenité cestě jezděte pomalu.
  • Po každém použití stroje důkladně umyjte pás vodou a skladujte v suchých podmínkách.

4. Praskliny na bocích pásu

Pravděpodobné příčiny

  • Když stroj pracuje na úzkých nebo nerovných cestách, boky pásu se mohou ohýbat a následně praskat.

Doporučená opatření

  • Dávejte pozor při práci: na úzkých cestách, při kácení stromů nebo na staveništích s popraskanými betonovými úseky.

5. Praskliny na ohybu

Pravděpodobné příčiny

  • Ozonové praskání: Guma na ohybu se napíná, když se nachází na konci pásu, blízko hnacího a napínacího kola. Toto praskání je způsobeno dlouhým stáním stroje bez pohybu.
  • Praskání v důsledku ohýbání: Vzniká opakovaným procesem napínání gumy během jízdy. Pokud se to opakuje, mohou se praskliny objevit po celém pásu.

Doporučená opatření

  • Zajistěte projetí gumového pásu alespoň jednou za měsíc. Vyhněte se přímému slunečnímu záření a skladujte v suchu pomocí plachet/krytů.

PEČUJTE O SVÉ GUMOVÉ PÁSY! ČÍM VÍCE JIM VĚNUJETE POZORNOSTI PŘI ZÁKLADNÍ ÚDRŽBĚ, TÍM DÉLE VÁM BUDOU SLOUŽIT JAKO EFEKTIVNÍ PRACOVNÍ NÁSTROJ!

Nejčastější problémy s gumovými pásy, příčiny a doporučená opatření

Problém s gumovým pásemPravděpodobné příčinyDoporučená opatření
Povrch/hrana pásu je rozřezaná nebo roztržená– Nadměrný vnější tlak; Nesprávné napnutí pásu; Koroze kovového lana; Vnější látky (např. kameny)– Vyhýbejte se ostrým a nerovným povrchům; Přepravujte stroj na delší vzdálenosti; Udržujte správné napnutí pásu; Odstraňujte nečistoty po použití
Poškození kovového lana– Nadměrný vnější tlak; Nesprávné napnutí pásu; Koroze kovového lana– Pravidelně kontrolujte a udržujte napnutí pásu; Vyhýbejte se povrchům s kameny; Zatáčejte pod širokým úhlem
Ulomení kovových vložek/vypadávání článků pásu– Nadměrná vnější síla; Koroze; Chemikálie a sůl– Kontrolujte napnutí pásu každých 50 mth; Provádějte pomalé a široké obraty; Po každém použití pás důkladně umyjte
Praskliny na bocích pásu– Práce na úzkých nebo nerovných cestách– Dávejte pozor při práci na úzkých cestách a staveništích
Praskliny na ohybu– Ozonové praskání (dlouhé stání stroje); Praskání v důsledku ohýbání– Projetí pásu alespoň jednou za měsíc; Vyhněte se přímému slunci a skladujte v suchu