V pásovém podvozkovém systému má prvek odpovědný za přenos síly na podklad velký význam. Po velmi dlouhou dobu byl vyráběn pouze v ocelové verzi, avšak v průběhu let provozu se objevily potřeby, které přiměly konstruktéry hledat alternativní řešení. Na trhu tak vznikla potřeba nalézt materiál, který by se lépe osvědčil v konkrétních podmínkách a situacích. Nakonec byla zvolena guma. Proč se tedy konstruktéři rozhodli pro jiné řešení než konvenční kovové podvozky, které i nadále zůstávají nejpopulárnějším jízdním systémem těžkých stavebních strojů a bez nichž by většina investic nemohla vzniknout (např. regulace velkých řek – viz foto níže)?

Rozdíly mezi gumovými a ocelovými pásy

Z konstrukčního hlediska jsou popisované prvky z oceli a gumy si velmi podobné. V obou případech jsou pásy vybaveny kovovými prvky pro přenos pohonu, které díky své hmotnosti a tvaru zajišťují stabilitu, bezpečnost a možnost práce pod vysokým zatížením i v nejtěžších podmínkách. U ocelových řetězů se skládají pouze z ocelových částí naplněných olejem nebo mazivem a utěsněných polyuretanovými těsněními. U gumových pásů jsou kovové prvky mnohem menší a lehčí a celek je spojen odolnou ocelovou nekonečnou páskou, která je u zesílených pásů doplněna o dodatečná ocelová lana po celé šířce pásu.

Výhody gumových pásů

Gumové pásy — díky své konstrukci a vlastnostem použitého materiálu — nevykazují nevýhody (z pohledu práce v úzkých prostorech nebo na citlivých površích), které se objevují u jejich kovových protějšků. Hlavními aspekty, na které je třeba se zaměřit při porovnávání různých typů těchto prvků, jsou:

  1. vliv na podklad – práce by neměla způsobovat příliš velké poškození terénu bez ohledu na soudržnost půdy,
  2. hmotnost – použití gumy místo kovových prvků znamená, že stroj váží mnohem méně,
  3. riziko poškození – díky použití gumových prvků a inovativních metod spojování částí běžného systému je výrazně menší,
  4. manévrovatelnost – guma má vyšší tření než kovový povrch, což usnadňuje ovládání stroje,
  5. redukce vibrací a hluku – ovlivňuje komfort práce a prodlužuje nominální životnost zařízení.

Díky těmto vlastnostem se stavební stroje vybavené gumovými pásy vyznačují efektivitou práce a vyšší bezpečností při práci uvnitř budov, v úzkých průchodech nebo dokonce na zahradách rodinných domů.

PAMATUJTE
Gumové pásy díky své lehké konstrukci a lepšímu vlivu na podklad výrazně zvyšují komfort práce a manévrovatelnost stavebních strojů v obtížných terénních podmínkách.

Výběr správných gumových pásů

Pokud stojíte před volbou vhodných gumových pásů pro svůj stroj, zaměřte se především na jejich určení. Zvažte, pro jaké modely zařízení je potřebujete, na jakém podkladu budou pracovat a jak dlouho by měly vydržet. Díky tomu zúžíte širokou nabídku produktů na omezený rozsah modelů, z něhož snáze vyberete ty nejvhodnější pásy. Dbejte však na poměr kvality a ceny. Vysoce kvalitní komponenty budou dlouho sloužit. Levnější modely vás naopak mohou přinutit k nákladným a časově náročným opravám a v konečném důsledku i k nutnosti pořízení dalších pásů v krátkém čase.

Pás s „kratším krokem“ – definice a použití dvojitého počtu článků

Velká část gumových pásů má své alternativy z hlediska konstrukce, které stejně dobře spolupracují s podvozkovými díly daného modelu stroje. Takovou alternativou jsou pásy s dvojnásobným počtem článků a zkrácenou vzdáleností mezi nimi. Příkladem tohoto řešení je pás o rozměru 230x48x70 používaný ve stroji Caterpillar 301.8C, jehož rozměry jsou: 230 – šířka, 48 – délka rozteče, 70 – počet článků. Konvenční pás má v tomto případě rozměry 230x96x35, tedy dvojnásobnou rozteč a počet článků přibližně o polovinu menší. Řešení s „krátkým krokem“ má vliv především na:

  1. snížení vibrací,
  2. vyšší komfort práce pro obsluhu stroje,
  3. stabilnější vedení pásu po prvcích podvozku,
  4. plynulejší pohyby stroje.

Z informací od uživatelů vyplývá, že tyto pásy jsou lepším řešením pro většinu povrchů, avšak existují i tací, kteří vědomě volí konvenční řešení s menším počtem článků. Důvodem může být například snazší vypadávání materiálu z prostoru mezi pásem a dalšími prvky podvozku (např. práce v písku).

Porovnání vlastností gumových a ocelových pásů

VlastnostiGumové pásyOcelové pásy
Vliv na podkladMenší poškození terénuVětší poškození terénu
HmotnostLehčíTěžší
Riziko poškozeníMenší, díky pružnosti a metodám spojováníVětší, náchylné k poškození na tvrdých a ostrých površích
ManévrovatelnostLepší, díky vyššímu třeníHorší, menší tření
Redukce vibrací a hlukuLepší, díky vlastnostem gumyHorší, kovové prvky generují více hluku a vibrací
Komfort práceVyšší, redukované vibrace a hlukNižší, větší vibrace a hluk
UrčeníPráce v úzkých prostorech, na citlivých površíchPráce na tvrdých, nerovných a ostrých površích