Detekce poruchy napínacího kola, aby se předešlo dalším poškozením a nákladům

Přední a zadní napínací kola u stroje se zvýšeným hnacím kolem jsou ve skutečnosti napínákem řetězu pásu. Napínací kola udržují řetěz ve správném napnutí a vedou jej při jeho otáčení. Pásový řetěz je v podstatě jako lano, které se ukládá a znovu zvedá v nepřetržitém pohybu, jenž umožňuje stroji pohybovat se téměř po jakémkoliv povrchu. Poškození hřídelí kola může mít fatální následky pro řetěz, zejména v případě prasknutí hřídelí napínacího kola.

Typický průběh dezintegrace napínacího kola je následující

1. Řetěz je příliš napnutý napínákem pásu

Když napínák pásu vyvíjí příliš velkou sílu na řetěz, zvyšuje zatížení pohonného ústrojí a vzpěr na koncích, tedy napínacích kol. Zadní napínací kolo je nejvíce namáháno, když stroj přenáší výkon přes zadní napínací kolo do hlavní převodovky vpřed, tlačí špínu nebo trhá. Viz obrázek níže znázorňující naprogramovanou dráhu přes zadní napínací kolo a konečnou převodovku, když stroj tlačí špínu.

Napnutí pásů se měří jako průhyb pásu při každé kontrole. Toto je nejdůležitější měření, které je třeba provést během inspekce.

PAMATUJTE
Pravidelná kontrola napnutí pásu a sledování teploty pomocí termovizního snímkování může zabránit vážným poruchám napínacích kol a nákladným opravám.

2. Nadměrné zahřívání kvůli tření mezi hřídelí kola a pouzdrem

Lze to zjistit pomocí infračerveného termovizního snímkování. V takových případech zátky na koncích hřídele vyskočí v důsledku zvýšení teploty a tlaku – což lze zjistit pozorováním chybějících zátek na koncích hřídele a unikajícího oleje.

3. Nadměrné zahřívání může v tomto okamžiku způsobit několik typů poruch:

a) Pouzdra se mohou zaklesnout na hřídeli a začít se otáčet v otvoru napínacího kola. To se děje kvůli silám natolik velkým pod vlivem napětí, že mazací olej mezi bronzovým ložiskem pouzdra a napínací hřídelí je vytlačen, což způsobuje přímý kontakt mezi hřídelí a ložiskem. Všimněte si obrušování materiálu na obrázku níže.

Zadírání a přenos kovových částeček mezi pouzdrem a hřídelí:

Zadření stěny otvoru kola v důsledku zaklesnutí pouzdra na hřídeli:

b) Hřídel se může v extrémních podmínkách zlomit, což způsobí poškození otvoru řemenice a dalších prvků.

Přerušené hřídele napínacího kola:

Prasknutí hřídele lze zjistit pozorováním, že napínací kolo již není na svém místě a tře se o vnitřní plochy rámu. Když hřídel praskne, napínací kolo již není vyrovnané a řetěz je tlačen na přírubu válečku pásu, čímž vzniká intenzivní vzor opotřebení na přírubách válečků nejblíže k napínacímu kolu. Tyto koncové válečky nyní plní funkci nefunkčního napínacího kola, k čemuž nebyly navrženy, což vede k dalšímu opotřebení článků pásu.

Inspektoři podvozku by měli věnovat pozornost známkám poruchy napínacího kola při provádění kontrol podvozku, se zvláštním zaměřením na:

  • Příliš velký průhyb pásů nebo nadměrné napnutí pásů
  • Infračervené snímky předních a zadních napínacích kol a hlavní převodovky zaznamenávající nesprávné pracovní teploty
  • Chybějící koncové zátky hřídelí napínacího kola a unikající olej z přírub a upevňovacích prvků napínacího kola
  • Nadměrné abnormální opotřebení přírub válečků pásů
  • Podélné boční opotřebení zaznamenané na po sobě jdoucích článcích řetězu
  • Neobvyklé zvuky vycházející z podvozku při pohybu stroje

Etapy dezintegrace napínacího kola

Etapa dezintegraceNásledkyMetody detekce
Řetěz příliš napnutýZvýšené zatížení pohonného ústrojí, poškození napínacích kolMěření napnutí pásu
Nadměrné zahřívání kvůli třeníZvýšení teploty a tlaku, vyskočené koncové zátky, unikající olejInfračervené termovizní snímkování
Pouzdra se zaklesnou na hřídeliPřímý kontakt mezi hřídelí a ložiskem, obrušování materiáluPozorování chybějících zátek, úniky oleje
Hřídel praská v extrémních podmínkáchPoškození otvoru řemenice, intenzivní vzor opotřebení na přírubách válečkůPozorování vyrovnání napínacích kol, vzor opotřebení válečků