Bagry a minibagry používané na stavbě jsou vystaveny rychlému opotřebení důležitých částí, zejména gumových pásů. Je dobré vědět, jak často je měnit.

Gumové pásy se běžně používají u strojů, jako jsou bagry, minibagry a smykem řízené nakladače. Není náhodou, že si získávají na popularitě, protože ve srovnání s ocelovými pásy mají jednodušší konstrukci, a proto jsou bezproblémové v provozu. Nevyžadují nákladné opravy, protože je rozhodně lepší a výhodnější je vyměnit za nové. Jak často to ale dělat?

Nezastupitelný stroj na každé stavbě – Bagr

Na stavbě je práce vždy intenzivní a velké a silné stroje plní své úkoly nepřetržitě. Musí být opravdu odolné, aby si poradily v náročném terénu a co nejlépe plnily své povinnosti. U bagrů a minibagrů hraje klíčovou roli pásový podvozek, který je v přímém kontaktu s tvrdým, kamenitým a nerovným podložím. Rychle se opotřebovává, a proto je nutné jej pravidelně měnit. Naštěstí je pás pro minibagr a další podobné stroje velmi snadno vyměnitelný, ale abychom toho dosáhli, musíme samozřejmě vědět, jak jej správně demontovat a namontovat.

PAMATUJTE
Pravidelná kontrola a správné napnutí gumových pásů u bagrů a minibagrů je klíčem k jejich dlouhé životnosti a bezpečnému provozu.

Demontáž pásu a posouzení stavu dalších prvků

Sundání gumového pásu je skvělou příležitostí k posouzení technického stavu dalších částí stavebního stroje, zejména kol – napínacích a hnacích, stejně jako pojezdových kladek. Na jejich dobrém stavu závisí mnoho, a proto musí fungovat bez problémů. Pokud tomu tak není, pásový podvozek nebude připraven k práci, i když namontujeme nový gumový pás. Nemá tedy smysl jej nasazovat, pokud jsou kola a kladky ve špatném stavu. Takový stroj nebude pracovat efektivně a co hůř – může představovat nebezpečí pro svého obsluhovatele i okolí.

Proces výměny pásů v bagru

Pokud jsou však v dobrém stavu, můžeme přistoupit k nasazení nového gumového pásu. Někdy se může stát, že budeme potřebovat pomoc druhého bagru – konkrétně jeho radlice a lžíce. Obsluha by měla pás stáhnout a následně nasadit, což není snadný úkol. Vyžaduje to přesnost, trpělivost a zkušenosti, proto by jej měl provádět zkušený operátor.

Jinak to vypadá při výměně pásu u minibagru. V tomto případě je celý proces – stažení a nasazení nového pásu – mnohem jednodušší, protože není potřeba další vybavení. Nej důležitější je zajistit bezpečné nadzvednutí bagru tak, aby pásový podvozek nedotýkal se země. Stejně důležité je správné povolení šroubu uvolňujícího napínací kolo. Díky tomu se pás prakticky sám stáhne ze stroje. Stejným způsobem je třeba postupovat při montáži nového pásu.

Systematická kontrola napnutí pásů – Užitečné informace

I když nasazení pásů na minibagr a bagr není problémové, je nutné věnovat pozornost napnutí pásů. Nesmí být ani příliš volné, ani příliš napjaté. V obou případech to může způsobit problémy. Pokud nejsou správně upevněny, bagr se může pohybovat nesprávně a co hůř – pásy se mohou dokonce sesmeknout. Pokud jsou naopak příliš napnuté, hrozí jejich prasknutí.

Jak je vidět, napnutí pásů je klíčová záležitost. Vše záleží na jejich optimálním nátahu, který by měl činit přibližně 10–20 mm. Neméně důležité je, že napínák pásů se během používání bagru může povolovat, proto pravidelně kontrolujte jeho stav, abyste v případě potřeby zlepšili jeho funkci. To je obzvláště důležité u nových pásů – zde musí být kontrola napínáku prováděna častěji než obvykle.

Správné napínání pásů ve stavebních strojích

Správná údržba pásů u stavebních strojů s pásovým podvozkem je často opomíjena, což vede k tomu, že nepracují maximálně efektivně. Zmíněný nátah řetězu je zde nejdůležitější, a proto je třeba se o něm na závěr zmínit.

  • Napínák pásu by měl být kontrolován každých 50 motohodin provozu stroje.
  • K jeho výměně je třeba otočit nadstavbu o 90 stupňů a spustit lžíci, což umožní zvednout pás ze země. Je důležité zachovat úhel mezi výložníkem a ramenem (90 stupňů) a umístit kulatou část lžíce na zem.
  • Poté je třeba umístit pod rám klíny, aby byl stroj podepřen.
  • Když to uděláme, stačí otočit zvednutý pás dvakrát dozadu a dvakrát dopředu.
  • Na závěr změřte vzdálenost „A“ (liší se podle výrobce) uprostřed rámu pásu od spodní části rámu pásu k zadní ploše desky pásu.

Pás pro minibagr a bagr patří k nejdůležitějším prvkům těchto stavebních strojů, proto je třeba vždy dbát na to, aby byly co nejvyšší kvality. Je nutné je pravidelně kontrolovat a v případě potřeby vyměnit, což – jak jsme popsali v článku – není problematické. Navíc cena pásů pro minibagr není přemrštěná.

Doporučené produkty:

Etapy výměny pásů v bagru

Etapa výměny pásůPopis
Demontáž pásuSundání gumového pásu a posouzení technického stavu kol a kladek.
PřípravaBezpečné nadzvednutí bagru, aby se pásový podvozek nedotýkal země.
Nasazení nového pásuSprávné povolení šroubu uvolňujícího napínací kolo, stažení starého a nasazení nového pásu.
Napnutí pásuPravidelná kontrola a optimální napnutí (10–20 mm) pásu.
Údržba napínákuKontrola napínáku každých 50 motohodin provozu stroje.