Zatížení a abrazivní materiály: Jak se vyrovnat s těmito faktory, aby se prodloužila životnost podvozku

Jak bylo uvedeno v předchozím článku, náklady na údržbu podvozku pásového stroje po celou dobu životnosti mohou činit až 50 % celkových výdajů. Opotřebení těchto dílů je nevyhnutelné z důvodu dynamického zatížení a vnějších faktorů. Správné řízení stroje však může zajistit výrazné snížení nákladů na údržbu a zároveň zlepšit produktivitu.

V posledním článku s názvem „Snížení opotřebení podvozku část 1” jsme představili téma snížení opotřebení podvozku a podrobně jsme rozebrali špatné návyky při používání stroje, jako je nadměrná rychlost. Existují ještě dva faktory ovlivňující opotřebení, které můžeme kontrolovat, abychom prodloužili životnost a zlepšili výkon:

  1. Zatížení
  2. Přítomnost vnějších abrazivních materiálů.

Hlavní faktory opotřebení podvozku související se zatížením

Nadměrné napnutí řetězu

Jedná se o kontrolovatelný faktor, který má největší vliv na opotřebení podvozku. Udržování pásových řetězů nadměrně napnutých kvůli pracovním podmínkám rovněž zvyšuje opotřebení vnějšího průměru pouzdra. Odhaduje se, že toto opotřebení je o 50 % až 75 % rychlejší ve srovnání s používáním při správném nastavení řetězu.

PAMATUJTE

Udržování správného napnutí pásového řetězu a pravidelné čištění podvozku jsou klíčové kroky, které významně prodlužují životnost podvozku pásového stroje a snižují provozní náklady.

Nadměrná šířka pásové desky

Používání širších desek, než je nutné pro pohyb stroje, může výrazně zkrátit životnost podvozku. Zatížení na prvky řetězu je úměrné šířce desky. Například deska o šířce 36 palců generuje až o 50 % větší napětí ve srovnání s deskou o šířce 24 palců, a nadměrné napětí může způsobit prasknutí.

Zbytečně široké desky:

  • Narušují stabilitu řetězu;
  • Ovlivňují moment utažení šroubů desky;
  • Urychlují ztrátu oleje v případě mazaných řetězů;
  • Snižují obratnost a univerzálnost stroje.

Nicméně stroje LGP mohou být vybaveny širokými deskami. Je to proto, že hmotnost stroje, pokud se pohybuje pouze v měkkém terénu, se na širší desce rozkládá rovnoměrněji.

Nadměrná hmotnost stroje

Nadměrná hmotnost stroje, například kvůli namontování zbytečného vybavení, zvyšuje zatížení podvozku, což vede k předčasnému opotřebení. Tomu lze předejít tím, že stroj nepřetěžujeme a nemontujeme žádné prvky, které nejsou nezbytné k provedení úkolu.

Nesouosost komponentů

Nesouosost prvků podvozku, které se dostávají do kontaktu v důsledku nesprávné údržby nebo nadměrného zatížení, způsobuje nerovnoměrné a urychlené opotřebení. Rozdíly v opotřebení mezi pravou a levou stranou, přední a zadní částí pásů, uvnitř nebo vně pásů, pokud nejsou důsledkem druhu práce nebo způsobu používání stroje, jsou často výsledkem nesprávného nastavení rámu, napínacího kola a hnacího kola. Čím větší a těžší stroj, tím větší riziko nesouososti. Jedním z faktorů, který nesouosost ještě zdůrazňuje, je již zmíněné nadměrné napnutí pásového řetězu, protože zvyšuje zatížení mezi spolupracujícími částmi. Proto je důležité odstranit veškeré nesouososti před instalací nového podvozku. Jak tento problém rozpoznat? Obvykle lze nesouosost zjistit vizuálně, pečlivým sledováním nepravidelných stop opotřebení na spodních válečcích.

Otáčení se na hnacím kole při kopání (jeden z nejčastějších špatných návyků při používání rýpadel)

Tento špatný návyk vytváří nadměrné dynamické zatížení hnacího kola (rovněž způsobuje, že stroj má tendenci cukat), což následně tlačí na pouzdra a urychluje poškození jejich konstrukce i dalších částí podvozku.

Přítomnost vnějších abrazivních materiálů

Čištění stroje

Na konci každého pracovního dne by měli obsluha a operátoři věnovat čas odstranění všech nečistot, které se nahromadily na pásovém podvozku. Pokud jsou pásy ucpané nečistotami, stroj bude mít větší potíže s provozem, plýtvá energií a vytváří dodatečné zatížení, které zkracuje životnost podvozku. Tento jev je obzvlášť kritický v oblastech s chladným klimatem, kde mají bahno, špína a suť tendenci zamrzat. Dalším negativním důsledkem znečištění stroje je urychlené opotřebení zubů hnacího kola a vnější strany pouzder řetězu způsobené nesprávným kontaktem těchto částí. Tento problém se týká také válečků, spodních i nosných, až do úplného zadření. Projevuje se to vznikem plochých oblastí na povrchu běhounu. Nakonec přítomnost bahna časem vytváří další vrstvy materiálu na prvcích podvozku, což generuje nadměrné napětí v řetězech, a tím ještě více urychluje opotřebení. Lze použít vysokotlaké systémy čištění vodou. Je však třeba dbát opatrnosti. Nikdy nesměřujte proud vody na mazané zátky řetězu! Může to způsobit jejich posunutí nebo vypadnutí z pouzder, což vede ke ztrátě mazání.

Kromě řízení kontrolovatelných faktorů, jako je rychlost, špatné návyky uživatelů strojů, zatížení a vnější abrazivní materiály, existují i jiné formy správných postupů, které mohou pomoci předejít předčasnému opotřebení podvozku, o nichž si brzy povíme v dalším článku.

Faktory ovlivňující opotřebení podvozku a preventivní opatření

Faktory ovlivňující opotřebení podvozkuPopisDůsledkyPreventivní opatření
Nadměrné napnutí pásového řetězuUdržování pásových řetězů nadměrně napnutých kvůli pracovním podmínkám.Zrychlené opotřebení vnějšího průměru pouzder, opotřebení o 50–75 % rychlejší než při správné regulaci.Pravidelná kontrola a seřízení napnutí řetězu.
Nadměrná šířka pásové deskyPoužívání širších desek, než je nutné pro pohyb stroje.Zvýšené napětí na prvcích řetězu, nestabilita řetězu, rychlejší ztráta oleje, snížená obratnost a univerzálnost stroje.Volba vhodné šířky desek podle pracovních podmínek.
Nadměrná hmotnost strojePřetížení stroje instalací zbytečného vybavení.Zvýšené zatížení podvozku, předčasné opotřebení.Vyhnout se přetěžování stroje a montáži zbytečných prvků.
Nesouosost komponentůNesprávná údržba nebo nadměrné zatížení způsobující nesouosost částí podvozku.Nerovnoměrné a urychlené opotřebení komponentů podvozku.Pravidelná údržba a kontrola souososti komponentů.
Otáčení se na hnacím koleČastý zvyk otáčet se na hnacím kole během kopání.Nadměrné dynamické zatížení hnacího kola, urychlené poškození pouzder a dalších částí podvozku.Vyhnout se otáčení na hnacím kole při kopání.
Přítomnost vnějších abrazivních materiálůHromadění nečistot, bahna a suti na pásovém podvozku, zejména v chladném klimatu.Zvýšené opotřebení zubů hnacího kola, pouzder řetězu, válečků a vytváření nadměrného napětí v řetězech.Každodenní čištění podvozku, vyhnout se směrování proudu vody na mazané zátky řetězu.