Inspekce operátora = Doba provozu bez prostojů
Operátoři jsou v nejlepší pozici pro sledování stavu stroje, předcházení prostojům a maximalizaci produktivity. Každodenní servisní kontroly do značné míry závisí na typu používaného stroje – rypadla, nakladače, buldozeru, minirypadla, smykového nakladače nebo rypadlonakladače. Operátoři se musí seznámit s konkrétním strojem, který používají, a vytvořit si rutinu. Operátor hraje klíčovou roli při minimalizaci nákladů na vlastnictví a provoz. Vysvětlíme, jak inspekce operátorů mohou odhalit potenciální problémy dříve, než se z nich stanou vážné závady, což vede k delší době bezporuchového provozu a vyšší efektivitě stroje. Operátor stroje postupem času zaznamená drobné problémy na svém stroji. Může si všimnout každodenních změn, například pokud se včera při práci něco poškodilo. Možná mají vaše pásy nebo pneumatiky nový problém. Možná je mazací bod, kde se hromadí prach a nečistoty. Díky zavedené kontrolní proceduře pozorování operátora omezí poruchy zařízení. Podívejme se na některé klíčové prvky kontroly.
Každodenní servisní kontroly stavebních strojů
Chlazení
Operátoři musí mít základní znalosti o proudění vzduchu kolem motorového prostoru a všímat si, jak vzduch proudí. Je nutné zajistit, aby nečistoty nebránily proudění vzduchu kolem zadní části stroje nebo ventilačních otvorů. Chcete, aby chladič dělal svou práci? Jakýkoli materiál, který blokuje proudění vzduchu, určitě způsobí zahřívání stroje. Sledujte materiál či nečistoty, které se mohou během pracovního dne nahromadit.
Hladiny kapalin
Mějte pod dohledem hladiny kapalin. Je nutné sledovat hladiny kapalin, jako je hydraulická kapalina nebo chladicí kapalina. Ujistěte se, že rozumíte, kde se na konkrétním používaném stroji nacházejí všechny kontroly hladin kapalin.
PAMATUJTE
Pravidelné a důkladné inspekce operátora mohou odhalit potenciální problémy dříve, než se z nich stanou vážné závady, což výrazně prodlužuje dobu bezporuchového provozu stavebních strojů.
Filtry
Dále je nutné zkontrolovat filtry. Pokud provádíte vlastní údržbu, jedním z doporučených postupů je označit datum a čas poslední výměny filtru, abyste znali jejich životnost. Je to důležité nad rámec pouhého sledování motohodin. Pokud jste například obdrželi trochu znečištěné palivo, které se dostalo do několika různých strojů, alespoň víte, kdy byl filtr naposledy měněn. Pomáhá to identifikovat prvotní příčinu problému. Také nebudete naslepo měnit palivové filtry, které výměnu nepotřebují. Problémem nejsou jen vzduchové, palivové a olejové filtry. Jednou z nejčastěji opomíjených oblastí jsou kabinové filtry. Motorové filtry jsou vždy první věcí, která zákazníky napadne, a obvykle se mění poměrně často. Pokud je parný den a klimatizace nefunguje jako obvykle, zkontrolujte, zda není kabinový filtr zanesený nečistotami. Filtr můžete profouknout, ale to ve skutečnosti nenahradí výměnu za čistý filtr.
Klínové řemeny
Klínové řemeny bývají často skryté kvůli ochranným krytům. Je důležité se čas od času rozhlédnout (kolem krytu), abyste se ujistili, že se kolem řemene nenacházejí nečistoty, a ověřit, že se žádný kryt nedotýká řemene, což by mohlo způsobovat předčasné opotřebení. Poté zkontrolujte samotný řemen. Hledejte praskliny, které naznačují nutnost výměny. Náhradní řemen na stavbě je levným pojištěním.
Zkontrolujte pásy a pneumatiky
Gumové pneumatiky a pásy se mohou při provozu snadno poškodit. U kompaktních nakladačů a minirypadel je důležité hledat praskliny, poškození a cizí předměty v podvozku. Podívejte se také na kladky a napínací kola. Napínací kolo nebo kladka, i když není zřejmý únik oleje, který lze snadno zaznamenat, mohou být někdy velmi, velmi horké. Proto se doporučuje, aby se operátoři těchto prvků po spuštění stroje nedotýkali, protože by to mohlo způsobit popáleniny. V tomto případě se může hodit dostupná bezkontaktní teploměrná „pistole“, která je snadno k dispozici. Umožňuje identifikovat horká místa. Některá z těchto zařízení poskytují i termální zobrazení. Můžeme jasně označit díl, který je velmi horký a vyžaduje pozornost. Pneumatiky představují vlastní, jedinečnou sadu výzev. Tlak v pneumatikách je u strojů mimořádně důležitý a podhuštěné pneumatiky mohou vytvářet nadměrné teplo, které vede ke zkrácení životnosti. Běhoun se může předčasně opotřebovat. Je nesmírně důležité to sledovat každý den při zahájení práce. Lze to provést pomocí manometru nebo vizuálně, pokud víte, že byly správně nastaveny na pracovišti.
Pečujte o mazací body
Mazivo poskytuje nezbytnou ochranu, aby se zabránilo nadměrnému opotřebení a poškození mezi pohyblivými částmi. Doba provozu závisí na tom, zda se mazivo dostane na správné místo a ve správném množství. První věc, kterou by měl každý operátor udělat, je otevřít návod k obsluze a seznámit se s mazacími body a jejich četností. Některé mazací body jsou denní, jiné nejsou tak časté. Důležité je také množství maziva. Nejde jen o připojení maznice k danému bodu. Zkontrolujte dokumentaci, abyste se ujistili, že nebyla opomenuta kritická spojení. Na stroji se často nacházejí schémata v návodu k obsluze s vyznačenými mazacími body a jejich počtem. Ujistěte se, že nevynecháte hůře viditelné mazací body. Operátoři někdy mohou minout určité body, které se mohou nacházet výše na stroji, pokud nejsou k dispozici vzdálené maznice. U spojů, jako jsou čepy lopaty, které často pracují pod zemí ve vlhkých či podvodních podmínkách, pomáhá mazivo vytlačovat nečistoty a zajišťuje snadné otáčení prvků. Zajištění mazání těchto oblastí učiní stroj efektivnějším. Mazání těchto oblastí také poskytuje dobrou příležitost zkontrolovat tyto velmi citlivé oblasti na poškození, jako jsou vyboulené hadice a promáčklé nebo odštípnuté válce.
Identifikujte úniky
Stavební stroje svou povahou často pracují ve špinavém prostředí, což může ztěžovat detekci úniků. Ráno, když stroj stál, nám často gravitace pomůže a pokud dojde k úniku, začneme si toho všímat na kladkách či těsněních. Především jednou z věcí, které se opravdu snažíme sledovat a na které dáváme pozor, je hromadění nečistot v určitých oblastech. Kdykoli máme netěsné šroubení, začnou se objevovat zbytky oleje a zbytky oleje přitahují špínu, zejména v prašném prostředí. Podívejte se na pístnici hydraulického válce a těsnění ucpávky, zda se tam nehromadí prach a nečistoty. Toto zjištění může ušetřit spoustu času a peněz. Můžeme kontaktovat servis a sdělit, že existuje únik, který je třeba opravit. Může jít jen o povolené spojení, které je nutné dotáhnout. Mnoho novějších strojů má v oleji UV reaktivní barvivo. Levná UV svítilna může způsobit, že olej bude zářit, což usnadní nalezení úniků, i na velmi obtížně přístupných místech. Pokud není známo, zda daný stroj obsahuje UV reaktivní barvivo, lze ho do oleje přidat. Je to relativně levné.
Pracovní nářadí (osazení)
Hydraulika pracovního nářadí je další oblast, která vyžaduje pečlivost operátora. Nejlepším postupem při výměně nářadí je mít s sebou hadřík. Nechte si ho ve stroji. Ujistěte se, že je čistý – to nejhorší, co můžete udělat, je čistit něco špinavým hadrem. Před připojením hydraulických spojek se musíte ujistit, že jsou tyto části čisté. Nesmíte vnést nečistoty do přípojky hydraulické hadice ani do přípojky stroje jejím zasunutím bez očištění. Ujistěte se tedy, že jsou tyto porty čisté. Existují kroky, které můžete podniknout, abyste udrželi spojení v čistotě. Když odpojíte hydraulické hadice od nářadí, neváhejte spojit obě části dohromady. Vytvoří se tak okruh, který chrání celé nářadí. Udržuje armatury mimo nečistoty, takže budete mít méně nečistot k čištění. Zároveň to umožňuje vyrovnat tlak v obou hadicích.
POZOR
Skrytá poškození klínových řemenů a nízký tlak v pneumatikách mohou vést k vážným poruchám a nákladným prostojům stavebních strojů.
Sleďte opotřebení zubů a břitů
Zuby a břity umožňují stroji efektivně vykonávat práci. Používání opotřebených zubů a břitů způsobí ztrátu výkonu stroje. Pokud stroj pracuje neefektivně, pravděpodobně dochází také k většímu zahřívání. Je důležité sledovat, jak se vaše zuby opotřebovávají. Máte na stroji správné zuby pro dané použití? Některé zuby jsou lépe navrženy pro tvrdší materiály, jiné pro měkčí. Je velmi důležité zkontrolovat, zda používáte pro dané použití správné zuby a břity. Nasazení vhodného zubu a jeho využívání v běžném rozsahu životnosti zajišťuje efektivitu při práci. Budete produktivnější při plnění lopaty, nabírání materiálu a nakládání materiálu na nákladní vůz s novějšími zuby nebo ostřejšími břity.
Start stroje
Po ranní kontrole stroje operátorem je vhodné mít zavedenou startovní proceduru. Dobrou praxí je možnost nastartovat stroj a nechat jej zahřát na volnoběh. Samozřejmě příliš dlouhý volnoběh je špatný. Správný postup je nastartovat stroj a nechat jej projít všemi autokontrolami. Během zahřívání je třeba zkontrolovat, zda fungují světla. Poté, když se stroj zahřeje, je třeba se podívat zpět na displej a ujistit se, že se na palubní desce neobjevují žádná varování.
Komunikace
Pokud pracujete ve více směnách, ujistěte se, že jste v kontaktu s každým operátorem, abyste si mohli předat informace, pokud bylo něco zaznamenáno nebo se se strojem něco děje. Možná se včera v noci objevil chybový kód, nebyl aktivní, když operátor ukončil směnu, a nikoho na to neupozornil. To může být opravdu důležité, protože to může vést k větším problémům a následně k vážnému prostoji stroje.
Klíčové prvky a četnost kontroly stavebních strojů
| Kontrolovaný prvek | Četnost kontroly | Klíčové body |
|---|---|---|
| Chlazení | Denně | Zajistit proudění vzduchu, odstranit nečistoty |
| Hladiny kapalin | Denně | Zkontrolovat hladinu hydrauliky a chladicí kapaliny |
| Filtry | Pravidelně | Zkontrolovat datum poslední výměny, vyměnit podle potřeby |
| Klínové řemeny | Pravidelně | Zkontrolovat stav řemenů, odstranit nečistoty |
| Pásy a pneumatiky | Denně | Zkontrolovat tlak, hledat praskliny a poškození |
| Mazací body | Dle návodu | Mazat dle návodu, zajistit promazání všech bodů |
| Úniky | Denně | Hledat úniky, zkontrolovat těsnění a spojky |
| Hydraulické nářadí | Při každé výměně nářadí | Před připojením zajistit čisté porty |
| Zuby a břity | Denně | Zkontrolovat opotřebení, používat správné zuby a břity |
| Start stroje | Denně | Nastartovat stroj, projít autokontroly systémů |







