Inspekce operátora = Provozní doba bez prostojů

Operátoři jsou v nejlepší pozici k monitorování stavu stroje, předcházení prostojům a maximalizaci výkonu. Denní servisní kontroly se do značné míry liší podle typu používaného stroje – rypadla, nakladače, buldozeru, minirypadla, mininakladače nebo rypadlo-nakladače. Operátoři se musí seznámit s konkrétním strojem, který používají, a vypracovat si rutinu. Operátor sehrává klíčovou roli při minimalizaci nákladů na vlastnictví a provoz. Vysvětlíme, jak mohou operátorské inspekce odhalit potenciální problémy dříve, než se stanou vážnými poruchami, což prodlužuje dobu bezporuchového provozu a zvyšuje efektivitu stroje. S časem si operátor všimne drobných problémů na svém stroji. Může zaznamenat denní změny, například když něco bylo včera poškozeno během provozu. Mohou se objevit nové problémy u vašich pásů nebo pneumatik. Může se vytvořit olejový bod, kde se hromadí prach a nečistoty. Zavedením kontrolního postupu zajistí pozorování operátora omezení poruch vybavení. Podívejme se na některé klíčové kontrolní body.

Denní servisní kontroly stavebních strojů

Chlazení

Operátoři musí mít základní povědomí o proudění vzduchu kolem motorového prostoru a sledovat, jak vzduch obíhá. Je důležité, aby se nečistoty nebránily proudění vzduchu kolem zadní části stroje nebo větracích otvorů. Chcete, aby chladič plnil svou funkci? Jakýkoli materiál, který blokuje průtok vzduchu, nevyhnutelně způsobí přehřívání stroje. Musíte sledovat materiál nebo nečistoty, které se mohou během pracovního dne nashromáždit.

Úrovně kapalin

Mějte přehled o úrovních kapalin. Musíte sledovat hladiny kapalin, jako je hydraulická kapalina nebo chladicí kapalina. Ujistěte se, že rozumíte, kde se nacházejí všechny kontrolní body hladiny kapaliny na konkrétním stroji, který používáte.

NEZAPOMEŇTE
Pravidelné a důkladné operátorské inspekce mohou odhalit potenciální problémy dříve, než se stanou vážnými poruchami, čímž významně prodlužují dobu bezporuchového provozu stavebních strojů.

Filtry

Navíc je nutné kontrolovat filtry. Pokud provádíte vlastní údržbu, jednou z doporučených rad je zaznamenat datum a čas poslední výměny filtru, abyste věděli, jaká je jejich životnost. Je to důležité nad rámec běžného sledování motohodin. Pokud jste například obdrželi špinavé palivo, které bylo dodáno a mohlo se dostat do několika různých strojů, alespoň víte, kdy byl filtr naposledy vyměněn. To pomáhá identifikovat primární příčinu problému. Neměníte také palivové filtry naslepo, pokud to není nutné. Palivové, vzduchové a olejové filtry nejsou jediným problémem. Jednou z nejčastěji opomíjených oblastí jsou kabinové filtry. Motorové filtry jsou vždy první věcí, na kterou zákazníci myslí, a obvykle se vyměňují poměrně často. Pokud je horký den a klimatizace nefunguje tak, jak obvykle, zkontrolujte, zda není kabinový filtr zanesen nečistotami. Můžete filtr vyfoukat, ale skutečnou náhradou výměny filtru to nenahradí.

Klínové řemeny

Klínové řemeny jsou často skryté pod ochrannými kryty. Je důležité čas od času zkontrolovat oblast kolem krytu, zda se tam nenacházejí nečistoty, a ujistit se, že žádný kryt se nedotýká řemene, což by mohlo způsobit předčasné opotřebení. Poté zkontrolujte samotný řemen. Hledejte praskliny, které naznačují potřebu výměny. Náhradní řemen na stavbě je levné pojištění.

Zkontrolujte pásy a pneumatiky

Pásy a pneumatiky mohou být při obsluze snadno poškozeny. U kompaktních nakladačů a minirypadel je důležité hledat praskliny, poškození a úlomky v podvozku. Podívejte se také na napínací kladky a válečky. Napínací kladka nebo váleček, pokud nevykazuje zjevný únik oleje, což lze snadno rozpoznat, může být velmi horký. Doporučuje se, aby operátoři nedotýkali se těchto částí po spuštění stroje, protože by to mohlo způsobit popálení. V tomto případě může být užitečný cenově dostupný teploměrný pistole, který je snadno dostupný. Umožňuje identifikovat horká místa. Některé z těchto zařízení poskytují termografické zobrazení. Můžeme jasně označit část, která je velmi horká a potřebuje pozornost. Pneumatiky představují vlastní soubor výzev. Tlak v pneumatikách je u strojů nesmírně důležitý a podhuštěné pneumatiky mohou generovat nadměrné teplo, což vede ke zkrácení životnosti. Předčasně se může opotřebovat běhoun. Je nesmírně důležité tento stav kontrolovat každý den při zahájení práce. Lze to provést pomocí tlakoměru nebo kontrolou vizuálně, pokud víte, že byly správně nahuštěny na pracovišti.

Pečujte o mazací body

Mazání poskytuje nezbytnou ochranu proti nadměrnému opotřebení a poškození mezi pohyblivými částmi. Doba provozu závisí na tom, zda mazivo dorazí na správné místo a ve správném množství. První věcí, kterou by měl každý operátor udělat, je otevřít návod k obsluze a seznámit se s mazacími body a jejich frekvencí. Některé mazací body vyžadují denní mazání, jiné méně často. Důležité je také množství maziva. Nejde jen o to připojit mazací lis k bodu. Zkontrolujte dokumentaci, aby nedošlo k vynechání kritických spojů. Návody k obsluze často obsahují diagramy s mazacími body a jejich množstvím. Ujistěte se, že nevynecháte méně viditelné mazací body. Operátoři mohou někdy vynechat body umístěné výše na stroji, pokud nejsou vybaveni dálkovými maznicemi. V spojích, jako jsou čepy lžíce, které často pracují pod zemí za mokrých nebo podvodních podmínek, mazivo pomáhá odstraňovat nečistoty a zajišťuje snadný pohyb částí. Zajištění mazání těchto oblastí také poskytuje dobrou příležitost ke kontrole těchto velmi citlivých míst na poškození, jako jsou vyboulení hadic nebo promáčknuté či otlučené válce.

Identifikujte úniky

Stavební stroje často pracují v prašném prostředí, což může ztěžovat odhalování úniků. Ráno, když stroj stál, gravitace obvykle udělá své a pokud dojde k úniku, začne se to projevovat na válečcích nebo těsněních. Jednou z hlavních věcí, na které se snažíme zaměřit, je hledání nánosů nečistot v konkrétních oblastech. Když máme netěsné spojení, začnou se tvořit zbytky oleje, a zbytky oleje přitahují prach, zejména v zakouřeném prostředí. Podívejte se na pístnici hydraulického válce a těsnění, zda se tam nenachází nános prachu a špíny. Toto zjištění může ušetřit spoustu času a peněz. Můžeme kontaktovat servis a oznámit, že je třeba opravit únik. Někdy stačí jen dotáhnout uvolněné spoje. Mnoho novějších strojů má v oleji UV reakční barvivo. Cenově dostupná UV svítilna může způsobit, že olej začne zářit, což usnadňuje nalezení úniků i v těžko přístupných místech. Pokud nevíte, zda váš stroj obsahuje UV barvivo, lze ho do oleje přidat; je to relativně levné.

Příslušenství

Hydraulické příslušenství je dalším kritickým místem vyžadujícím pečlivost operátora. Nejlepší radou při výměně příslušenství je mít u sebe čistou hadr. Nechte ji ve stroji. Ujistěte se, že hadr je čistý – nejhorší, co můžete udělat, je otřít něco špinavou hadrou. Před připojením hydraulických přípojek zkontrolujte, že jsou všechny části čisté. Nemůžete dovolit, aby se nečistoty dostaly do přípojky hadice nebo stroje. Existují postupy na udržení konektorů čistých. Když odpojíte hydraulické hadice od příslušenství, neváhejte spojit oba konce hadic dohromady. Tím vytvoříte uzavřený okruh, který ochrání veškeré příslušenství a udrží špínu venku, takže budete mít méně čištění. Také vyrovná tlak v obou hadicích.

Sledujte opotřebení zubů a lemíšů

Zuby a lemíše umožňují stroji efektivně plnit úkol. Použití opotřebovaných zubů a lemíšů způsobí snížení výkonu stroje. Pokud stroj pracuje neefektivně, pravděpodobně dochází také k nadměrnému přehřívání. Je důležité sledovat opotřebení zubů. Používáte na svém stroji správné zuby pro dané materiály? Některé zuby jsou navrženy pro tvrdší materiály, jiné pro měkčí. Je zásadní zajistit, aby jste používali vhodné zuby a lemíše pro konkrétní aplikaci. Správný výběr a používání zubů v jejich normálním životním cyklu zaručuje optimální výkon. Budete produktivnější při nabírání lžíce, plnění materiálu a nakládání do nákladního vozu s novějšími zuby nebo ostřejšími lemíši.

Start stroje

Po ranní kontrole stroje operátorem je vhodné mít vypracovaný postup spuštění. Dobrou praxí je stroj nastartovat a nechat jej zahřát na volnoběh. Samozřejmě příliš dlouhý volnoběh není žádoucí. Co byste měli udělat, je spustit stroj a nechat jej projít všemi vlastními autodiagnostikami. Během zahřívání je třeba zkontrolovat, zda světla fungují. Poté, co se stroj zahřeje, je vhodné zkontrolovat displej a ujistit se, že na palubní desce nejsou žádná varování.

Komunikace

Pokud pracujete na více směnách, zajistěte komunikaci mezi operátory, aby bylo možné předat informace o jakýchkoli zjištěních nebo událostech souvisejících se strojem. Například se může stát, že se během noční směny objeví chybový kód, který nebyl při ukončení směny odhlášen, a nikdo o něm neví. To může být kritické, protože může vést k větším problémům a nakonec k vážnému výpadku stroje.

Klíčové prvky a frekvence kontrol stavebních strojů

Prvek kontrolyFrekvence kontrolyKlíčové body
ChlazeníDenněZajistit průtok vzduchu, odstranit nečistoty
Úrovně kapalinDenněZkontrolovat hladinu hydrauliky a chladicí kapaliny
FiltryPravidelněZkontrolovat datum poslední výměny, vyměnit v případě potřeby
Klínové řemenyPravidelněZkontrolovat stav řemenů, odstranit nečistoty
Pásy a pneumatikyDenněZkontrolovat tlak, hledat praskliny a poškození
Mazací bodyDle návoduMazat podle návodu, ujistit se, že všechny body jsou promazány
ÚnikyDenněHledat úniky, zkontrolovat těsnění a spoje
Hydraulické příslušenstvíPři každé výměněUjistit se, že porty jsou čisté před připojením
Zuby a lemíšeDenněZkontrolovat opotřebení, používat vhodné zuby a lemíše
Start strojeDenněSpustit stroj, zkontrolovat systémy autodiagnostiky