Jedná se o klíčovou součást stavebního stroje, která umožňuje jeho provoz na různých površích. V tomto článku se budeme zabývat principy pásového podvozku minirypadla, typickými aplikacemi pro tento typ stroje, jakož i klíčovými komponenty hnacího ústrojí a údržbou.

PÁSOVÝ PODVOZEK

Jedná se o komplexní systém, který zajišťuje stabilitu a výkon při práci na různých staveništích. Hlavními částmi podvozku jsou válce, pásy, pryžové pásy, hnací řetězy a běhouny. Během provozu je celý podvozek ovládán obsluhou prostřednictvím hydraulického systému. Pásový podvozek minirypadla se pohybuje pohybem článků na hvězdicových zubech.

Jednou z hlavních výhod pásového podvozku je také možnost ovládat rychlost stroje a plynulost jeho pohybu bez nutnosti častého zastavování v obtížném terénu. Díky pružným pryžovým pásům podvozek také zajišťuje pohodlnou jízdu pro obsluhu a minimální namáhání terénu..

Co je to minirypadlo?

Jedná se o typ stavebního stroje, jehož hlavním úkolem je provádění zemních prací, jako je kopání nebo přemísťování materiálu. Díky svým malým rozměrům jsou minirypadla ideální pro použití ve stísněných prostorách, například při práci ve městech nebo v oblastech s omezeným přístupem. Mezi typické aplikace minirypadel patří zemní práce, nakládání a vykládání materiálů, práce na kanalizaci nebo pokládání rozvodných sítí.

Obsluha podvozku je velmi intuitivní, ale vyžaduje odpovídající zaškolení obsluhy. Rozdíly mezi pásovým a kolovým rypadlem se týkají především stability a výkonu stroje v závislosti na typu terénu a terénních podmínkách. Pásová se vyznačují větší stabilitou v písčitých oblastech, což z nich činí volbu číslo jedna při práci v obtížném terénu. Jak funguje systém pásového podvozku ?

Systém podvozku je klíčovou součástí, proto je důležité vybrat si značku pásových rýpadel, která nabízí vysokou kvalitu a spolehlivost. Mezi přední značky pásových rypadel patří Caterpillar (CAT), Volvo nebo Komatsu. Klíčovými součástmi systému pohonu pásových vozidel jsou pryžové pásové desky, hnací řetězy, napínací válce, vodicí válce a čepy. Díky použití vysoce kvalitních dílů zaručuje systém podvozku spolehlivost a odolnost, což přispívá k dlouhodobému provozu rypadla.

Mezi výhody používání pásových rypadel na stavbách patří možnost práce v obtížném terénu a také prodloužení životnosti stroje bez nutnosti odstávek z důvodu špatných povětrnostních nebo terénních podmínek. Díky podvozku tohoto typu rýpadla je také mimo jiné možné pracovat na nerovném povrchu a mít minimální tlak na půdu ve srovnání s kolovými stroji.

PAMATUJTE!
Pravidelná údržba pásového podvozku, včetně mazání pohyblivých součástí a kontroly napnutí hnacích řetězů, je nezbytná pro zajištění dlouhodobého výkonu a spolehlivosti minirypadla v náročných terénních podmínkách.

JAK UDRŽOVAT PÁSOVÝ PODVOZEK V DOBRÉM STAVU ?

Mezi typické problémy tohoto typu podvozku patří opotřebení pryžových desek, vůle v článcích, opotřebení vodicích válečků a riziko poškození hnacích řetězů. Aby se těmto problémům předešlo, měla by být údržba podvozku pravidelná a prováděná s náležitou přesností. Mezi činnosti údržby patří mimo jiné pravidelné mazání pohyblivých částí, kontrola napnutí hnacích řetězů a stavu pryžových desek nebo seřízení vůle článků. Mezi tipy pro provoz pásového rypadla v různých terénech mezitím patří přizpůsobení rychlosti pohybu typu terénu, zajištění čistoty jednotlivých částí podvozku a vyvarování se práce v příliš blátivém terénu, který může výrazně zkrátit životnost pryžových desek.

Jaké jsou nejdůležitější vlastnosti pásových rypadel na stavbách ?

Rozdíly ve výkonu a stabilitě mezi pásovými a kolovými stavebními stroji jsou důležité při výběru vhodného stroje pro provádění stavebních prací. Tyto typy rýpadel se vyznačují větší stabilitou v bažinatém terénu a schopností pracovat na obtížném povrchu. Zvýšení efektivity obsluhy rýpadla závisí na schopnostech jednotlivce stroj ovládat a také na správné volbě provozních parametrů, jako je rychlost nebo nastavení hydrauliky. Mezi hlavní výhody těchto rypadel patří možnost snadného manévrování i ve stísněných prostorech a minimální zatížení půdy, což je zásadní při výkopových pracích v omezených oblastech.

Celkově pásová stavební rypadla nabízejí větší stabilitu v obtížném terénu, umožňují obsluze pracovat v rozmanitých terénních podmínkách a prodlužují životnost stroje díky minimálnímu poškození půdy v gumovém provedení. Proto stojí za to zvážit volbu pásového rypadla, zejména při práci v bažinatých a omezeně přístupných lokalitách.

SOUČÁSTI PÁSOVÉHO PODVOZKU

Pásový podvozek používaný u stavebních rýpadel se skládá z následujících součástí:

Pásový podvozek

Pás je uzavřený, pružný pás, který obklopuje opěrná kola a zajišťuje trakci k zemi. Skládá se ze vzájemně propojených ocelových článků, které mohou být opatřeny ostruhami nebo pryžovými podložkami. Je poháněn hnacím kolem, které se s ním spojuje pomocí zubů nebo klínů. Je také řízeno vodicím kolem, které zabraňuje jeho sklouznutí z vodicích válců. Musí být správně napnutý, aby se neuvolnil a nepoškodil podvozek. K tomu slouží napínací kolečko, které nastavuje napnutí řemene.

Nosná kola

Nosná kola jsou kola, na kterých spočívá pás a která nesou hmotnost stroje. Dodávají se v různých velikostech a provedeních v závislosti na potřebách vozidla. Podpěrná kola s malým průměrem zajišťují rovnoměrnější rozložení tlaku na půdu vozidla než kola s velkým průměrem, ale systém běhounu s malými koly má menší účinnost. Zejména u vozidel jedoucích vyšší rychlostí jsou tlumená, aby se snížil náraz kol na koleje. Tlumení může být vnitřní, kdy je ráfek kola spojen s karoserií pryžovým kroužkem, nebo vnější, kdy je ráfek kola obklopen pryžovým pásem. Vnější odpružení má pozitivní vliv na životnost pásového vozidla.

Volnoběžné kolo

Jedná se o ozubené kolo, které pomocí zubů nebo klínů uvádí do pohybu pryžový pás. Je spojeno s motorem pohonu pásového podvozku prostřednictvím převodovky, která přenáší točivý moment. Musí být dobře sladěno s pásem, aby byl zajištěn účinný pohon a nedocházelo k prokluzování. Může být umístěn vpředu, vzadu nebo uprostřed podvozku, v závislosti na konstrukci a účelu vozidla. Je vystaven velkému zatížení a opotřebení, a proto vyžaduje pravidelnou údržbu a výměnu.

Vodicí kolo

Jedná se o vodicí kolo, které usměrňuje řemen a zabraňuje jeho sklouznutí z nosných kol. Je umístěno na opačném konci podvozku než hnací kolo. Ovlivňuje stabilitu stroje, protože mění úhel pásu vůči zemi. Může být pevný nebo pohyblivý, v závislosti na konstrukci a účelu vozidla. Pohyblivé směrové kolo umožňuje měnit směr jízdy změnou napnutí pásu na jedné straně podvozku. Pevné směrové kolo vyžaduje další mechanismus řízení, například diferenciál nebo hydraulickou brzdu. Je také vystaveno velkému zatížení a opotřebení, a proto vyžaduje pravidelnou údržbu a výměnu.

Podpěrné válečky

Jedná se o válečky, které podpírají horní část pásu a snižují jeho napnutí. Jsou umístěny v horní části pásového podvozku, mezi opěrnými koly. Jsou navrženy tak, aby zvyšovaly stabilitu a pohodlí pásového vozidla, protože snižují vibrace a hluk pásu. Mohou být pevné nebo pohyblivé, v závislosti na konstrukci a účelu vozidla. Pohyblivé opěrné válečky mohou měnit polohu podle nerovností terénu a zajišťují lepší přilnavost pásu k půdě. Jsou také vystaveny velkému zatížení a opotřebení, a proto vyžadují pravidelnou údržbu a výměnu.

Napínací kolo (válec)

Napínací kolo (kladka) je kladka, která upravuje napnutí pásu a zabraňuje jeho uvolnění. Napínací kolo (kladka) je umístěno na jednom konci podvozku, obvykle v blízkosti směrového kola. V závislosti na konstrukci a účelu vozidla může být pružinové, hydraulické nebo mechanické. Pružinové funguje pomocí pružiny, která tlačí na řemen a udržuje jej ve stálém napětí. Hydraulická napínací kladka funguje na principu hydraulického válce, který pomocí tlaku oleje upravuje napnutí řemene. Mechanická napínací kladka funguje na principu šroubu, který pohybuje napínací kladkou (válečkem) po vedení a mění napnutí řemene.

Brzdový systém

Brzdový systém je soubor mechanismů, které umožňují pásovému vozidlu snížit rychlost a zastavit. Skládá se z brzdových mechanismů, které využívají třecí sílu k brzdění otáčení hnacích kol nebo hnacího hřídele, a z ovládacích mechanismů, které přenášejí sílu brzdového pedálu nebo brzdové páky na brzdové mechanismy. Podle způsobu ovládání se brzdové systémy dělí na: hydraulické, pneumatické, kombinované a mechanické.

Hydraulické nebo pneumatické brzdové systémy se nejčastěji používají na podvozcích používaných ve stavebních strojích, protože poskytují větší brzdný výkon a lepší ovládání vozidla. Hydraulické brzdové systémy využívají tlaku brzdové kapaliny, která se prostřednictvím brzdového potrubí dostává do brzdových válců, jež působí na brzdové třmeny nebo brzdové kotouče. Pneumatické brzdové systémy využívají tlak vzduchu, který se prostřednictvím vzduchového vedení dostává do pneumatických válců, jež působí na brzdové třmeny nebo brzdové kotouče. Smíšené systémy kombinují vlastnosti hydraulických a pneumatických systémů a jako provozní faktory používají tlak vzduchu a brzdovou kapalinu. Mechanické systémy se na podvozcích používají jen zřídka, protože vyžadují větší tlak na brzdovou páku a jsou méně účinné.

Odpružení

Pásové odpružení je systém odpružení, který tlumí nárazy a nerovnosti terénu a zajišťuje stabilitu stroje. Odpružení se skládá z opěrných kol, hnacích kol, směrových kol, napínacích kol (válečků), opěrných válečků a řemene. Odpružení může být tuhé, polární, odpružené nebo hydropneumatické, v závislosti na konstrukci a účelu stroje.

Tuhé zavěšení je nejjednodušší a nejlevnější typ zavěšení, kdy jsou všechna kola připevněna přímo k rámu stroje. Tuhé odpružení nemá žádné tlumicí prvky, což způsobuje velké vibrace a hluk při jízdě. Používá se u strojů s nízkou rychlostí.

Polární zavěšení je typ zavěšení, u kterého jsou nosná kola připevněna k ramenům zavěšení, která jsou pomocí tyčí spojena s rámem stroje. Umožňuje vertikální pohyb ramen nakladače, což zlepšuje přizpůsobení pásu nerovnému terénu. Používá se u středně rychlých strojů střední hmotnosti, jako jsou buldozery.

Odpružené zavěšení je typ zavěšení, u kterého jsou nosná kola připevněna k ramenům zavěšení, která jsou s rámem stroje spojena pružinami. Pomocí pružin tlumí nárazy a nerovnosti terénu, což snižuje vibrace a hluk při jízdě. Používá se u vysokorychlostních a těžkých strojů, například u zemědělských vozidel.

Kryt podvozku pásového vozidla

Plášť je vnější obal pásu, který jej chrání před poškozením. Je vyroben z plastu, kovu nebo uhlíkových vláken v závislosti na typu a účelu stroje. Zabraňuje vniknutí nečistot, kamenů a dalších úlomků do podvozku.

Sady válečků

Válečkové sady jsou součásti, které jsou připevněny k nosným kolům a zajišťují stabilitu pásu. Sady válečků se skládají z válečku, ložiska, osy a matice. Váleček je rotující část, která interaguje s pásem a snižuje jeho valivý odpor. Ložisko je nepohyblivá část, která umožňuje otáčení válečku a přenáší zatížení. Osa je spojovací část, která upevňuje váleček k nosnému kolu. Matice je zajišťovací část, která zabraňuje uvolnění osy.

Válečkové sestavy ovlivňují výkon a životnost podvozku tím, že snižují spotřebu energie a materiálu. Válečkové sestavy musí být správně vybrány pro typ a účel stroje a také pro provozní podmínky. Musí být také pravidelně udržovány a vyměňovány, aby byl zajištěn jejich bezproblémový provoz a nedocházelo k poruchám.

Rámy a nosníky

Nosné rámy a nosníky jsou konstrukcí, která spojuje součásti pásového podvozku a přenáší hmotnost stroje na zem. Rámy a nosné trámy mají různé tvary a velikosti v závislosti na typu a účelu stroje. Musí být dostatečně pevné a tuhé, aby byla zajištěna stabilita a bezpečnost stroje. Jsou spojeny svařováním, nýtováním, šroubováním nebo lepením a také čepovým spojem a jsou k nim připojena kola, odpružení, brzdový systém, motor, karoserie a další součásti stroje.

KLÍČOVÉ SOUČÁSTI PÁSOVÉHO PODVOZKU MINIRYPADLA A JEJICH FUNKCE

Součást pásového podvozkuFunkce
Pás s pásyZajišťuje trakci k zemi, poháněný hnacím kolem.
Opěrná kolaPřenášejí hmotnost stroje a zajišťují rovnoměrné rozložení tlaku na půdu.
Hnací koloUvádí do pohybu pásový podvozek, připojený k hnacímu motoru.
Otočné koloVede pás a zabraňuje jeho sklouznutí z opěrných kol.
Opěrná kolečkaPodpírá horní část pásu, snižuje jeho napnutí a stabilizuje stroj.
Napínací válečekReguluje napnutí pásu, zabraňuje jeho uvolnění.
Brzdový systémUmožňuje zpomalení a zastavení vozidla.
OdpruženíTlumí nárazy a nerovnosti terénu, zajišťuje stabilitu stroje.
Ochrana podvozkuChrání pás před poškozením a znečištěním.